Sociaal en Rechtvaardig; Het nieuwe normaal

Sociaal en Rechtvaardig; Het nieuwe normaal

(Scroll naar beneden voor onze standpunten per thema)

Op 16 maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Met onze lijsttrekker Ruud de Jonge en het #TeamRood036 voorop gaat de PvdA Almere strijden voor betaalbare woningen, voor betaalbare duurzaamheid en tegen armoede. Dat doen we aan de hand van ons verkiezingsprogramma: Sociaal en Rechtvaardig; Het nieuwe normaal.

Wij vinden Almere de leukste en mooiste stad van Nederland. Met al het groen en water is Almere een fijne plek om te wonen. En met heel veel Almeerders gaat het goed, maar niet met iedereen. Ons ideaal is een sociale en eerlijke stad, waarin alle Almeerders gezond, betaalbaar en veilig samenleven. Daarom werken wij ook de komende vier jaar keihard om ervoor te zorgen dat iedereen gewoon mee kan doen.

Wat er écht beter moet, is het terugdringen van de wachtlijsten voor woningen. Alle Almeerders hebben recht op een dak boven het hoofd. Daarom moeten er snel meer betaalbare woningen gebouwd worden. Wij staan voor een duurzame toekomst, voor onze kinderen en kleinkinderen. Dat betekent dat we nu de juiste keuzes moeten maken en voor duurzame oplossingen moeten kiezen. Die bovendien betaalbaar zijn voor iedereen. Duurzaamheid doen we samen.

Iedereen in Almere moet de kans krijgen om mee te doen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Een op de zes Almeerse kinderen groeit zelfs op in armoede. Dit kunnen we niet accepteren. Ieder mens verdient een menswaardig bestaan. Wij investeren daarom in een goed sociaal vangnet, zodat Almeerders met wat hulp weer snel op eigen kracht verder kunnen. Onze missie is Almere nog mooier, inclusiever en duurzamer maken. Dat doen we op een sociale en eerlijke manier.

Dat doen we samen.

ps. lees je liever offline met regelnummers? Download dan hier het verkiezingsprogramma met regelnummers.

Onze plannen voor:

1. Betaalbaar wonen in een leefbare wijk

Iedereen heeft een betaalbaar dak boven zijn hoofd.

2. Een duurzame en groene stad

Almere is minimaal energieneutraal en speelt een grote rol op het gebied van circulariteit

3. Geen armoede en gelijke kansen voor iedereen

Kansengelijkheid voor alle Almeerders. In Almere krijgt iedereen een eerlijke kans om mee te doen.

4. Zorg en ondersteuning

Passende zorg (in de breedste zin van het woord) voor iedereen. In goede gezondheid leven en oud worden.

5. Een sterke gemeente van ons allemaal

Alle Almeerders voelen zich veilig en betrokken bij hun wijk en stad. De stad maken we samen.

6. Een stad vol activiteiten

Voor alle Almeerders is er voldoende aanbod aan sport, ontspanning en cultuur. Een stad is niet alleen om te wonen en te werken.

7. Financieel verantwoord

Almere staat er financieel goed voor. Onze reserve ligt ruim boven het door de accountant geadviseerde niveau.